Welcome!

...اهلا و سهلا و مرحبا بكم...

Wednesday, August 03, 2011

..abang nak jadi suami idaman sayang.. Ep 07







...sambungan




"Alhamdulillah, dah 2 tahun"

"Ha?Dah 2 tahun? Kiranya time aku pergi Afrika hari tu lah? Asal tak bagitahu aku pun?"

"Aku dah invite kau kat Facabook la. Nak contact kau personal tak tahu cara lain dah"

"Ma'a asafis syadid(maaf sangat-sangat) lah akhi. Aku tak online sangat kat sana. Kalau online pun buka e-mel je. Kau pun tahu lah pendirian aku dengan FB ni. So, akhawat kita ke?"

"Hehe.. Aisyah"

"Aisyah? Masa matrik dulu tu?"

"Taklah. Aisyah junior masa sekolah menengah aku dulu. Aku pernah cerita pada kau kan"

"Oh.. Orang awam. Kenapa ya akhi?"

"Jujurnya aku sendiri keliru antara 2 Aisyah dulu. Tapi 1 hari Aisyah yang sekarang ni isteri aku datang mengadu. Katanya dia baru putus cinta dengan kekasihnya. Setelah begitu panjang ceritanya, aku buat keputusan untuk hentikan kesedihannya. Kau tahu jela aku, jenis tak suka dengar saja-saja tanpa menyelesaikannya"

"Jadi?"

"Jadi aku terus lamar dia. Kami memang dah kenal lama & dia memang selesa dengan aku. Tanpa fikir panjang, dia pun terima. Hehe.."

"Amboi sukanya dia. Patut la berseri-seri kau sekarang!"

"Hehe.. Kau ni soal-soal orang. Kau tu bila lagi Syahir? Ke dah bawa balik orang Afrika? Hm?"

"Aish kau ni! Memang suka kan kenakan aku. Aku munfaridun(single) lagi lah"

"Aku kagum lah dengan kau ni. Kuat travel. Bertugas jauh-jauh. Kau tak rasa sunyi ke bila penat?"

"Phew! Kau ingat aku ni apa? Robocop? Mesti la sunyi syeikh. Kadang-kadang tu down betul. Tapi siapalah nak orang macam kita ni... Eh, dah tak boleh guna kita... Siapalah nak orang macam aku ni.. Hehe.."

"Macam kita? Kau masih dengan pendirian lama ke?"

"Taklah. Bagi aku it doesn't matter anymore samada dia tu dalam medan tarbiyyah atau tak. Yang pastinya semua perempuan mengharapkan kita memberi. Kalau ada perempuan yang berjiwa memberi lebih daripada berharap, tu seorang isteri yang berjiwa suamilah! Hehe.."

"And?"

"And bagitahu aku, lelaki mana yang disentuh tarbiyyah, tapi dia tak merasa sifat memberi yang sangat tinggi untuk isterinya?"

"Okay, so?"

"Hmm.. Kau bagitahu aku macam-mana seorang isteri mampu faham andai si suami perlu balik lewat pada kebanyakan malam? Sungguh, aku taknak seksa dia walaupun dia kata dia faham. Sebab bagi aku, kahwin bukan untuk kita ambil sesuatu daripada dia. Tapi untuk kita beri sesuatu kepada dia"

"Jadi kau nak cakap nikah tu adalah atas dasar kasih sayang, bukan rasa tanggungjawab?"

"Tak. Ia kedua-duanya sekali. Tapi pastinya sayang itu lebih besar daripada tanggungjawab. Sebab tanggungjawab akan membatasi tindakan kita pada keperluan sahaja. Tapi cinta meluaskan tindakan kita pada kemahuan. Andai perkahwinan itu dibina kerna tanggungjawab, pastinya cukup bagi kita sebagai suami untuk lakukan ma'ruf pada isteri dalam tempoh nikah sahaja. Tapi berapa ramai dalam kalangan umat Islam yang apabila dia menceraikan isteri, dia ceraikan dengan ma'ruf?







"Huh.. Kau ni masih power macam dulu lah"

"Masih? Aku ingatkan kau nak guna perkataan makin tadi. Hehe.. Takdelah, aku gurau je. So, macam-mana setakat ni? Best?"

"Hm.. Entah lah Syahir.. Aku ada masalah.. Tak jauh daripada apa yang kau cakapkan tadi"


...


Begitulah perbualan yang terjadi antara Iskandar & sahabat lamanya, Syahir yang baru pulang bertugas di Afrika.

Sedar tak sedar, dah dua tahun Iskandar berkahwin dengan Aisyah. Tapi lautan mana yang tak bergelora, sedangkan lidah lagi tergigit..

Kini mereka berdua dah pun punyai seorang anak lelaki berumur 1 tahun. Tapi Aisyah mula menunjukkan tanda-tanda tidak puas hatinya. Kadang-kadang berlaku pertelingkahan kecil apabila Is pulang lewat malam. Sudah beberapa kali Is cuba menerangkan pada isteri tercintanya tentang komitmen dakwah, tapi masih, kecurigaan menyinggah di hati Aisyah.


Bersambung...


-Karya Asli: Abu Ridha Asy-Syahadah

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 

©2009 Syahadah | by TNB