Welcome!

...اهلا و سهلا و مرحبا بكم...

Friday, January 28, 2011

..abang nak jadi suami idaman sayang.. Ep 02



...sambungan

Melihat orang ramai yang berpusu masuk, Iskandar pun dengan tak semena-mena, turut serta. Dia mengikut arus jemaah yang pergi ke tempat wuduk, lalu ke dewan solat. Sepanjang solatnya, dia hanya ta'jub dengan keindahan masjid tersebut. Sehinggalah dia selesai solat & jemaah pun beransur pulang, baru lah dia kembali berfikir tentang kejadian tadi. Sambil meninjau-ninjau keadaan masjid untuk mencari 1 idea, tiba-tiba dia terlihat 1 barisan yang tidak bertindih membentuk 1 bulatan yang sangat tersusun. Melihat gelagat ahli kumpulan tersebut yang terkadang tersenyum, dia tertarik untuk turut serta.

Setibanya dia pada kumpulan itu, tiba-tiba 'ketua' mereka memberi isyarat pada ahli, lalu dibuka ruang untuk dia duduk. Rupa-rupanya ia merupakan halaqah ilmu. Dia sempat mendengar pembentangan berkenaan hadis & kisah para sahabat yang dibentangkan oleh ahli halaqah itu sendiri.

"Mus'ab B. Umair merupakan sahabat pemuda yang dimanjakan & hidup dalam keadaan sangat mewah ketika jahiliahnya"..begitulah sedikit sebanyak penyampaian yang sempat didengar oleh Iskandar. Selesa sesi pembentangan, 'ketua' kumpulan pun bertanya kalau-kalau ada yang ingin mengajukan permasalahan.

Lalu Iskandar, secara automatiknya mengangkat tangan. "Ustaz, saya ada persoalan. Tadi saya tengah beratur di ATM. Ada 8 orang perampuan depan saya. Tapi tiba-tiba mereka bagi saya 'potong'".

"Semua mereka bagi kamu potong?"

"Ya! Semua sekali!"

"Hurm..bila kejadian ni berlaku?"

"Semasa masjid ni azan tadi ustaz"

"Owh..hehe..sebelum jawab soalan tu, sebenarnya saya ni bukan ustaz. Adik boleh panggil saya abang. Nanti kita ta'aruf selepas ni ye?..em.. yang lain ad nak bagi pandangan tak?"

"Ta'aruf? Apa tu?". Hati Iskandar tertanya-tanya. Tapi dia lebih fokus untuk dengar jawapan ahli-ahli kumpulan itu.




Malangnya dia seorang pun daripada ahli kumpulan itu yang ingin menjawab. Yang ada hanyalah gurauan kecil "mungkin perempuan tu minat kat kamu kot?..hehe..". Iskandar hanya tersenyum sebab dia sebanarnya betul-betul bingung dengan tindakan perempuan itu.

Lalu ketua kumpulan tu pun bersuara, "Sebenarnya tindakan yang muslimat itu lakukan adalah hasil daripada kefahaman Islam yang jelas. Dia tahu bahwa azan telah berkumandang, & dia juga tahu bahwa tuntutan solat berjema'aah atas laki-laki itu jauh lebih tinggi daripada wanita. Kerna itulah dia mendahulukan kamu. Dia mahu kamu solat berjama'ah".

"!@#$^%&".. Iskandar tersentak!! Mustahil baginya tujuan perempuan itu adalah untuk kebaikan dirinya dan umat Islam. Mustahil kerna mereka langsung tak kenal satu sama lain. Mustahil ada orang dalam dunia ni yang begitu prihatin soal ibadah orang lain! Yang Iskandar tahu agama & urusan dunia adalah perkara yang berasingan. Sedangkan ibu bapanya sendiri pun tak menhiraukan ibadahnya. Cikgu sekolahnya sendiri pun tak pernah mengajak dia solat jema'ah selepas kelas tambahan. Hatta kawan-kawannya yang agak alim pun. Tapi ini seorang perempuan yang tak pernah muncul dalam hidup dia!


...

Akhirnya halaqah itu diakhiri dengan bacaan doa & Iskandar pun bergerak pulang.

Mungkin ada di antara kita yang tertanya-tanya bagaimanakah kehidupan Iskandar yang sebenar. Kenapa dia seolah tiada rasa sayang/seolah tak menghiraukan perempuan tersebut? Kenapa dia berani untuk menyertai halaqah ilmu itu sedangkan kehidupan dia seolah tidak cocok dengan gaya hidup jemaah masjid?

Episod seterusnya akan menyingkap kehidupan sebenar Iskandar & pendirian beliau bekenaan dengan perempuan.

Selamat membaca ^_^

Bersambung...

Karya Asli: Abu Ridha Asy-syahadah

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 

©2009 Syahadah | by TNB